Enameling on Metal Clay
Auteur: Pam East
Uitgever: Kalmbach Books
ISBN: 978-0-87116-245-8
Prijs: $ 19,95 + onkosten voor verzending
Boekbespreking door Ellen Goldman
Vaak bereikt mij de vraag of metal clay ( PMC of Art Clay) kan worden geëmailleerd. Het antwoord is: JA, dat kan. PMC betekent: Precious Metal Clay. Precious Metal is edelmetaal ( zilver, goud). Het bij de vervaardiging gebruikte zilver of goud is door recycling verkregen. Het is zeer fijn verdeeld, en er is een bindmiddel aan toegevoegd dat het materiaal kneedbaar maakt, maar dat op hoge temperatuur volledig wegbrandt. Wie dus op zilver of goud kan emailleren, kan dat ook op metal clay . Het hier besproken boek geeft op de bovengestelde vraag een goed en wel-overwogen antwoord waarbij wordt uitgegaan van zilverklei.
Het boek bestaat uit diverse onderdelen. Het behandelt, onder de titel 'Getting Started', de volgende aspecten:
- Metal clay supplies eand Tool Kits (welke producten zijn op de markt gebracht,en wat je nodig hebt om de metal clay te gebruiken en om het eindproduct af te werken)
- Enamel Tool Kits (ook hier een opsomming van wat je nodig hebt bij het emailleren en afwerken. Hierbij ontbreekt de beschermbril die ik zelf noodzakelijk acht voor de bescherming van de ogen. Gelukkig wordt de bescherming van de ogen enkele pagina's verder wél behandeld, nl. onder Health and Safety)
- Firing Tools and Equipment (ovens en branders, waarbij de nieuwe 'UltraLite' en 'Stovetop' methodes niet vergeten zijn
- Health and Safety (waar een overzicht wordt gegeven van de meest voorkomende veiligheids regels, en waarbij - zeer terecht - gewezen wordt op het gevaar van het werken met loodhoudende emails, en waarbij gemeld wordt dat het de looddampen zijn die het grootste gevaar opleveren. Gelukkig maar, want een van de vooraanstaande emailleurs van deze tijd reageerde kort geleden heel boos op een waarschuwing van mijn kant m.b.t. dit gevaar waarvan ik mij - als scheikundige - zeer goed bewust was, door te melden dat lood alléén gevaarlijk zou zijn als je het in een salade over de maaltijd zou strooien…)
- Het inrichten van een goede werkplek.
Hierna komt het echte werk aan bod. Behandeld worden:
- De basis van het werken met art clay (een korte, maar goede 'cursus' waarin ook verschillende manieren worden genoemd om het bindmiddel weg te branden en de klei om te zetten in fijn zilver. Hier wordt duidelijk dat je niet persé een dure oven nodig hebt, maar dat je zelfs op een gaspit in de keuken of met een brander kunt werken).
- De basis van het werken met email ( Hoe moet je de te gebruiken emails kiezen, een lijst van 'veilige'kleuren - kleuren die geen moeilijkheden geven op zilver, het opbrengen van het email, het z.g. tegen-emailleren van de achterkanten van het werk, de verschillende manieren om het email te doen hechten aan het zilver, en zelfs hoe men, in noodgevallen, een emaillaag kan verwijderen.)
Voor mij zou dit al genoeg zijn om het boek tot een belangrijke uitgave te bestempelen. Er volgen echter nog een achttal projecten, ( bij het laatste project, een armband, maken komt de specialiteit van de schrijfster: het maken van geëmailleerde kralen, uitgebreid aan de orde); verder een 'Gallery' en een hoofdstuk over fouten bij het emailleren. Op de laatste pagina vinden we o.a. een portret van Pam East, die dit nuttige boek voor ons schreef.
Dit is een boek dat ik van harte aanbeveel.


